Mariusz Bogdanowicz – kontrabasista, kompozytor, lider, pedagog, producent, wydawca i publicysta. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.
Ma w swoim dorobku cztery autorskie płyty: Back to the Bass (1995), Confiteor Song (2001), Syntonia (2013) i Przy Tobie (2016).
Jest kompozytorem muzyki teatralnej i filmowej: Maskarada (1991), Emigranci (2009), Idź w noc Margot (2010), Żyd (2012), Cudowna lampa Aladyna (2014).
W latach 1982-84 współtworzył słynny Heavy Metal Sextet.
W 1991 r. sformował swój pierwszy zespół. Jego formacje grają wyłącznie kompozycje leadera. Jest to muzyka o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i silnym ładunku emocjonalnym.
W 2016 roku ukazała się płyta Przy Tobie – Mariusz Bogdanowicz – piosenki z utworami do słów m.in. Wojciecha Młynarskiego, Andrzeja Poniedzielskiego, Jana Wołka i Marka Gaszyńskiego.
Mariusz Bogdanowicz Quartet ma na swoim koncie liczne koncerty m.in.: Festiwal Kultury Europy Środkowej ‘98 w Londynie, Jazz Jamboree ‘99, International Performing Arts Festival SHAPE 2000 w Belgii, Corso Polonia 2003 w Rzymie, Nowa Polska ’04 w Paryżu, Swing Białej Nocy 2014 (Sankt Petersburg), Jazz.hr 2014 (Zagrzeb), Nine Gates Beijing Jazz Festival 2017 (Pekin) oraz liczne nagrania telewizyjne i radiowe.
Z zespołami Mariusza Bogdanowicza współpracowali wybitni instrumentaliści: Zbigniew Namysłowski, Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Adam Wendt, Piotr Schmidt, Mariusz Mielczarek, Brandon Furman, Paweł Tomaszewski, Paweł Dobrowolski, Piotr Biskupski.
Z kwartetem, w 1993 roku w klubie Akwarium, wystąpił Bill Brufford, legendarny perkusista zespołów Yes i King Crimson.
Mariusz Bogdanowicz od ponad trzydziestu lat gra we wszystkich formacjach Włodzimierza Nahornego. Współpracował m.in. z: Ewą Bem, Lorą Szafran, Urszulą Dudziak, Edytą Geppert, Wojciechem Karolakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Andrzejem Jagodzińskim, Sławomirem Kulpowiczem, Andrzejem Kurylewiczem, Zbigniewem Preisnerem, Jarosławem Śmietaną, Wiesławem Pieregorólką, Jackiem Kaczmarskim, Markiem Bałatą, Krzysztofem Herdzinem, Michelle Hendrix, Deborah Brown, Billem Molenhofem. Brał udział w spektaklu Kobieta z widokiem na taras Stanisława Tyma.
Jest producentem i wydawcą fonograficznym. Prowadzi wydawnictwo Confiteor. Płyty: Seriale, Seriale…, Confiteor Song, Nahorny Trio Dolce far niente… i nic więcej, Śpiewnik Nahornego, Nahorny Sextet Chopin Genius Loci, Syntonia, Nahorny Trio Hope, Przy Tobie, Nahorny Trio – Ballad Book – Okruchy dzieciństwa.
Zajmuje się publicystyką. Przeprowadził wywiady m.in. z Włodzimierzem Nahornym, Wojciechem Karolakiem, Krzysztofem Herdzinem, Jackiem Niedzielą-Meirą, Maciejem Sikałą (Jazz Forum). Pisze felietony pt. Basista prawdę ci powie (Top Guitar, Muzyk). Prowadzi radiowe audycje autorskie. 2004-2014 – Jazz Travels, od 2015 – Jazz dla ludzi (RadioJAZZ.fm).
Od 2006 wykłada na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Od 2019 jest
Kierownikiem Katedry Muzyki Jazzowej i Rozrywkowej. Prowadzi kasę kontrabasu, gitary basowej, zespoły instrumentalne. Jego wykłady ogólnouniwersyteckie pt. Jazz – improwizowany fenomen muzyki XX-go wieku cieszą się entuzjastycznym odbiorem studentów.
W marcu 2012 Rada Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy nadała mu stopień doktora sztuki. Tytuł pracy doktorskiej: Wieloznaczeniowość i rola kontrabasu we współczesnym zespole jazzowym. W 2017 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.
W 2005 roku odznaczony został brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2019 Brązowym Krzyżem Zasługi.
Od 2019 pełni funkcję prezesa Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.
Mariusz Bogdanowicz jest synem wybitnego kompozytora, aranżera i dyrygenta – Leszka Bogdanowicza – założyciela pierwszego polskiego zespołu rock & rollowego – legendarnego Rhythm & Bluesa.
Muzyka Mariusza Bogdanowicza, jego gra na kontrabasie, ma swoje źródła również poza jazzowym idiomem. Niełatwo daje się zaszufladkować i ująć w stylistyczne ramy, jest ekspresyjna, liryczna i refleksyjna. Metaforycznie odwołuje się do manifestu Młodej Polski – Confiteor – autorstwa Stanisława Przybyszewskiego, a jego Syntonia, to nawiązanie do pojęcia definiującego w psychologii chęć nawiązywania kontaktów emocjonalnych.
Od piętnastu lat związany jest z Wydziałem Artystycznym UMCS w Lublinie. Po latach kariery muzyka, lidera i kompozytora, odnalazł swe kolejne powołanie w dydaktyce. Swą twórczą pasję z powodzeniem potrafi przekuć w charyzmę pedagoga.
Prywatnie jest osobą obdarzoną ogromnym poczuciem humoru.
Ciągle żywe są jego młodzieńcze fascynacje Młodą Polską i Tadeuszem Boyem Żeleńskim.
Strona internetowa: mariuszbogdanowicz.pl
Fotograficy: Urszula Las, Grzegorz Krzysztofik, Jarek Wierzbicki, Marek Rokoszewski. Dziękujemy za udostępnienie fotografii.
Polityka prywatności
realizacja: estinet.pl